Весна-поетеса: сайт Антоніни_Спірідончевої

Меню сайту
ТОП-20 матеріалів

Руда Кобилиця)

Участь в проектах з елементами міжнародності

Німфи дорвались до вина Афродити))))

Підбиваю підсумки свого творчого 2014 року :)

Побачила світ моя нова поетична збірка "Вістря голосу")

Книжка на ніч. Вона вже є :)

Амазонські читання на "Країні мрій"

Літстудія "Перехрестя" на Гогольфесті. Голоси і візії міста

Як ми їздили на Львівський Форум видавців (презентація "Першої тисячі кроків" та відкриття третього сезону "Урба-Перехрестя")

УРБА-ПЕРЕХРЕСТЯ: очний тур

«Вілаґ почуттів» – наймасштабніший збірник сучасної української поезії

Поетичну збірку «Пензлі різнобарв» презентовано у київському Будинку письменників

«Київ ПОЕТажний» бенкетував читаннями та презентаціями на «Медвіні». А я презентувала «Малолітку»

У Літературного клубу "Київ ПОЕТажний" гарна новина: вийшла друком книга поезій "Пензлі різнобарв"

Антоніна Спірідончева та Денис Кожухов-Суховій і їх «бунтарський» музично-поетичний діалог

Чоловік в дорогому костюмі і з соняхом замість обличчя – не з вашого офісу?

Волієте провокацій?! Вам сюди… (рецензія на книгу "Бізнес-провокація")

Про Сліва-фест та вранішнє гудіння в голові

Літстудія «Перехрестя» розбиває міф про консервативність і законсервованість Спілки письменників України

Клуб київських поетів «Київ поетажний» - спільнота інтернет-літераторів не поступається професійним літературним об’єднанням

Зараз на сайті
Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Присутні:
Головна » 2010 » Січень » 10

Різдво у глухому західно-українському селі

Цього року, як, власне, і в попередні роки ми святкували Різдво у глухому західно-українському селі — у батьків. Поїхали через нечищені, засніжені і вкриті льодом після недовготривалої відлиги (небезпечні) дороги, бо свято Різдва, перш за все для батьків, за традицією,  коли в році є лиш два найбільших (сімейних!) свята — Різдво і Пасха, свято Різдва немислиме, якщо вся родина не збереться у батьківському домі.

 

Різдво у глухому західно-українському селі

Я не хочу зараз розповідати банальні речі — наше родинне свято вдалося, із передріздвяним постом (хоч я, грішна, до нього і не долучилась; постилися, звісно, батьки), святковою сімейною молитвою, дванадцятьма пісними стравами тощо. Бо цікавими якраз були традиційні народні обряди — колядування, якщо на сьогоднішній день це слово ще доцільно вживати для означення цього явища.

За ранок сьомого числа до хати завітало аж п'ять груп колядників. Це все були школярі. І, перераховуючи яскраві ознаки почутого і побаченого мною колядування, я зараз не уникну переліку загальновідомих і, мабуть, характерних і для інших регіонів України, речей:

- колядки із підручника.  Саме так, твори були озвучені  не  тому, що вони зрощувались на даній землі (мабуть, більшість належить іншим регіонам) чи передавались із покоління в покоління та з вуст у вуста, а тому, що вони прийшли сюди з книжками, мережевим радіо і... посібниками для педагогів.

- відсутність будь-якої театральності дійства. Прийшли, постояли-поспівали в коридорі та грошей попросили — це мало сказано. Відсутність театральності — починаючи з невиразного співу, відсутності музикального слуху, непоставлених голосів (такими часто співають російську попсу) до відсутності святкового убрання — жодних національних атрибутів, вже не згадуючи про власне різдвяні (пуховики і шапки з речового ринку не додають святковості), хіба що деякі дівчата вдягнули поверх щоденних яскравих курток мамині чи бабусині квітасті з бахромою хустки.

- корисливість колядування. Один хлопчина так прямо і сказав: ”На засіванні можна більше ”підняти”, ніж на колядках” - показово. Хоч це й діти, але цукерки можуть їх зацікавити хіба що в додачу до грошей. Крім того, що діти завжди хочуть мати свої власні кошти, бо це додає самостійності, а колядування і засівання — один з небагатьох способів чесного заробітку, слід не забувати, що в нашому випадку мова йде про глухе село, де чимало молодих родин позбавлені доходів, крім сезонних як-то продаж картоплі, моркви чи збирання лісових ягід (велика радість, якщо в родині є пенсіонер). То ж і ходить дітвора по родинах пенсіонерів, вчителів, працівників сільради, а цього року ще додалась категорія — працівників штабів кандидатів у президенти.

- контроль шкільних учителів.

 

 

Різдво у глухому західно-українському селі

Остання ознака може викликати подив, але в деяких випадах (як от в нашому) вона має місце. Виявляється, бореться за збереження національних традицій не родина, а — школа. Родина відсторонилась.

Якось я натрапила на вірш Віктора Терена ”Берестечко”, який в принципі не має відношення до теми Різдва, але він мене вразив тим, що показав, як родина відсторонюється від національного виховання дітей, з причини на перший погляд соціальної. У вірші хлопчик запитує маму, що означає слово «Берестечко» (Берестецька битва), а у відповідь:

 

«...Це буде серед дня, на панськім полі,

Чи вдома вже як ніч перестріва.

Вона тоді розігнеться поволі

І скаже, щоб лише не приставав:

- Спитай дідів... Це щось вони балакали.

Чогось там бились... – І здвигне плечем.

Мені ж про нього слухати нема коли,

Мене свій клопіт цілий день пече».

 

Отже, я пішла в сільську школу, де школярі зробили, звісно за настановою вчителів, святкову різдвяну виставу. Вистава проходила за сценарієм, надрукованим у спеціалізованому виданні для педагогів, якщо не помиляюсь, ”Дивослово”. Тут була та сама біда з голосами і театральністю, а ще яскраво бачилась відсутність будь-якого натхнення,  проникненості святом і проникливості гри, щирого бажання брати участь у святі. Було видно, що дітей ”загнали” в школу, роздали тексти і примусили їх вивчити і переповісти, хоча я абсолютно точно знаю, що вчителі хотіли як краще для дітей, щоб ті знали, уміли, відчували тощо (та й це робиться на особистому ентузіазмі)...

 

 

Різдво у глухому західно-українському селі

Вистава ця була костюмованою, але у фотографіях немає сенсу, саме тому публікація ілюстрована тільки сільськими зимовими краєвидами. Костюми належать школі, або виготовлені руками вчителів, узори, крій не обов'язково є характерними для цього регіону,  бо бралися з журналів чи ще звідкись, а деякі вишиванки взагалі були фізично завезені із сусідньої Львівщини.

Словом, свято Різдва вийшло якимсь несправжнім, нещирим. Можна, звісно, говорити, що школа не може замінити родину, що в усьому винні погана соціальна і національно-виховна політика держави і, як хтось дуже влучно назвав цей засіб комунікації - ”зомбоящик”. Але, напевне, проблема лежить взагалі в іншій площині: чи не час визнати, що минуле пора відпустити в минуле і не триматись за нього, як за щось рятівне?

Кожний атрибут свята щось собою символізував і тим був дорогим і актуальним. Чи може дідух, який мама щороку ставить на святковий стіл, як символ врожаю, бути сьогодні актуальним, коли хліб купують в магазині, і люди вже не знають і не вболівають за процес вирощування, обробки і випічки?

Чи можна щиро вірити в Бога, коли інформаційний простір наводнили інші, альтернативні релігії, ”розумні думки”, співставляючи які, приходиш до висновку, що, швидше, є сукупність якихось енергетичних потоків, процесів, недостатньо нами вивчених, щоб розуміти їх природу, але які забезпечують круговорот добра і зла в світі, коли кожен має те, що заслужив своїми вчинками. Або й навіть цього немає, а ми самі керуємо світом і своїм життям...

Цінності прабатьків перестають бути реальними цінностями сьогодення. І якщо наші батьки попри радянські реалії зберегли глибоку віру в Бога, то здебільшого ця віра, в тому числі і нами з чоловіком, втрачена. Здається, символи Різдва вже неможливо актуалізувати. Як і неможливо змусити дітей щиро колядувати. Це учорашній день. Це треба знати, вивчати, задля саморозуміння, самоусвідомлення з точки зору національної, історичної приналежності, але не втягувати штучно в наше сьогодення.

Уже виробились в суспільстві інші — сучасні, актуальні свята, зі своїми символами, інша справа, що вони не живлять нашу духовність і чуттєвість, меншою мірою об'єднують родину тощо, і це також проблема, але вже з іншої теми...

 

P.S. Це запис із блогу, тому він дуже суб’єктивний, і взагалі цілком може бути, що про це вже говорили багато разів до мене, але отакі в мене склалися думки про сучасне Різдво.

 

Різдво у глухому західно-українському селі
Переглядів: 561 | Додав: Антонина | Дата: 10.01.2010 | Коментарі (0)

Зібратися з думками + дивакуватий Дід Мороз

Нарешті я повернулась до Києва. Привезла фотки, враження, ідеї, нові твори. Зараз, поки моя родина спить, намагаюсь привести все це в якийсь більш-менш систематизований стан. Може, ближче до вечора щось опублікую і тут, на ХБ. А поки що просто вірш, в якому Дід Мороз не ясно що хоче від дітлахів... Хотіла написати зовсім інше, але натхнення вирішило трохи розважитись :)

 

Новий рік

 

Старенький дід в червоній шубі

Із бородою в кільця грубі,

Що пружно падають на груди,

Мішок поставив на поріг.

- Ану, вгадайте, діти, що це

В мішку великому, як сонце,

Що я востаннє в цьому році

Собі поставив біля ніг.

 

Старенький засміявся в вуса:

- Ви вгадуйте, а я пройдуся,

Ще покурю, поки діждуся

Я відповідь від вас малих.

Хтось крикнув з гурту: - Подарунки!

- Цукерки у зручних пакунках! -

Гукнув хтось інший, та так лунко,

Що дід всміхнувся з них усіх.

 

- Близькі ви, діти до відгадки,

Ану ж, по черзі, по порядку!

- До телефонів це зарядки!

- Це – ноут-бук для нас усіх!

- Це глобус чи книжки у школу!

...Їх дід спинив і сам взяв слово:

- Я ще не чув такого гону!

Це, любі діти, Новий рік!

Переглядів: 499 | Додав: Антонина | Дата: 10.01.2010 | Коментарі (0)

Форма входу

Пошук
Друзі сайту

Літературний клуб "Київ ПОЕТажний"

Літстудія "Перехрестя"

Журнал "Музеї України"

Журнал "Нова Січ"

Мої публікації на інших сайтах:

ХайВей (портал громадянської журналістики)

Проба пера

Гоголівська академія

ХайБлогер

Сумно?Ком

Клуб поезії

Севама

ЛітКлуб

Поетичні майстерні

Стихи.ру

Корреспондент.Блоги

Сторінка Вконтакті

Сторінка facebook

Мої книжки на Avtura.com.ua

Електронні книжки


Бізнес-провокація    
Бізнес-провокація
Це роман про топ-менеджерів і засновників, манери управління та прийняття ріш...
 
Весна-поетеса: Поетична збірка    
Весна-поетеса: Поетична збірка
Поезії Антоніни – двомовні. Вони напрочуд легкі, прозорі і мелодійні. В них п...
 
Малолітка    
Малолітка
«Малолітка» - книжка дівчача. До неї увійшли твори, в центрі яких стоїть моло...


Copyright MyCorp © 2024
Безкоштовний хостинг uCoz